V roce 2013 řekl Phil Schiller “vzdělání je DNA Applu,” nevypadá to, že by přeháněl. Firemní závazek vzdělávacímu sektoru se u Applu objevuje od samých začátků. Samotný Steve Jobs řekl ve Smithsonském institutu, že chce dodat počítač do každé školy v USA už v roce 1979.
„Myslím, že jestli bude v každé škole pouze jeden počítač, nějaké děti by mohlo začít vzdělání bavit. Změní jim to život. Viděli jsme hodnocení ve školách, ve kterých se vedení rozhodlo počítač zakoupit a nakupovali to velmi pomalu. Uvědomili jsme si, že celá generace dětí dokončí školu před tím, než se s počítačem aspoň trochu seznámí. Proto si myslíme, že nemohou čekat a chceme dodat počítač do každé americké školy.“ Řekl Schiller
Společnost si to dnes dovolit nemůže, ale Steve loboval v Kongresu za zavedení účtu, který by vytvořil dostatečné daňové úlevy aby umožnil studentům práci s počítači. Tento pokus bohužel neobstál, ale Apple uspěl ve zprostředkování daně sjednanou v Californii, že společnost může Apple IIe dodávat do škol v Kalifornii. Apple později na čas řídil celý počítačový trh na výuku, a dokonce vytvořili speciální Mac zaměřený na vzdělávání.
Poslední dobou Apple zaznamenal úspěch ve vzdělávacím odvětví pro iPady, v roce 2013 když tato společnost oznámila prodej iPadů za 30 milionů dolarů v roce 2013 oznámila dohodu. Ve které se jednalo o částce 30 milionů dolarů (nakonec tato částka vyšplhala až ke čtvrt miliardě dolarů) na vybavení každého studenta v Los Angeles iPadem. Pokud by byl tento projekt úspěšný, mohlo by to vytvořit stejnou dohodu se všemi státy napříč USA. Bohužel pro Apple to nedopadlo nejlépe a nyní to vypadá, že chromebooky vedou tam kde iPady selhaly.
Minulý měsíc oznámilo CNBC že chrombooky nyní tvoří více než polovinu všech zařízení v Amerických školách, zatímco Applu podíl jeho zařízení výrazně poklesl oproti rokům 2012 až 2015. Proč tomu tak je ? Může s tím nejhodnotnější společnost na světě vůbec něco dělat aby zvrátila tento trend ? V řádcích níže se dočtete 8 věcí které by měl Apple vylepšit.
-
LAUSD pohroma
Není slovo, které by to vyjádřilo lépe dohodu v Los Angeles. Pro ty kteří nevědí o co přesně jde je zde malé shrnutí:
LAUSD byl program, který měl zavést iPady do vzdělávacího sektoru. První zaznamenání problémů bylo, když se studentům podařilo prolomit zabezpečení, které mělo zajistit aby se studenti věnovali výhradně učení. To byl pouze začátek. Správci LAUSD byli i hnáni před soud mimo jiné třeba kvůli tomu, že schválně přepočítali cenu tohoto programu což mělo a následek jeho pozastavení a následně zastavení.
FBI a i vyšetřovací služba SEC byli pověřeni aby tento případ vyšetřili, vyšetřování skončilo pro Apple špatně. Musel zaplatit 4,2 milionu dolarů na pokutách.
Musel byste být velmi statečný administrátor, aby jste oznámili investici do stejného projektu. Kalifornská společnost se k problému konkrétněji nevyjádřila. Apple by měl zvěřejnit přesnou zprávu o jeho financích z tohoto období, aby se ukázalo kde přesně chyba nastala. Jak to někdo mohl dopustit a na jakém špatném rozhodnutí se podílel i Apple. Dále by mělo být zveřejněno jaké kroky se podnikly, aby se tato katastrofa už nikdy neopakovala. Pouze s tímto přístupem budou školy chtít podporovat investice do iPadů.
2. cena
iPady jsou vcelku drahé produkty. Můžeme si sice říct, že školy budou nakupovat ve velkém s množstevními slevami. Ale ke každému iPadu si musí připlatit 200 dolarů za softwarovou výbavu a podporující balíček. V porovnání s jablečným tabletem jsou chromebooky poměrně levné. Jeden z modelů nabízených do škol je CTL J2 jehož cena se pohybuje přibližně kolem 199 dolarů, když chromebooky od Toshiby nazývající se chrombook 2 začínají s cenou 249,99 dolarů s příplatkem 30 dolarů na různě aplikace pomáhající při učení. Dají se ovčem nalézt chrombooky, které začínají na 149 dolarech za kus.
3. podpora více uživatelů
Když přstroj na studenta je zřejmě ideální, je to vcelku drahá záležitost a nemusí záležet na přístroji. Mnoho škol potřebuje sdílet dokumenty, soubory atd. a proto vyžadují podporu pro více uživatelů. iPady jsou již dlouho používané pouze pro jednoho uživatele. Chrombooky byly vždy připraveny pro užívání od více uživatelů. Každou chvíli se objevují zprávy, že chromebooky byly za tímto účelem stvořeni. Apple prohlásil s příchodem iOS 9.3 dostanou iPady i tuto podporu, ale upřímě si myslím, že to mohlo přijít mnohem dřív.
4. kontrola
Všechny jablečné produkty jsou velmi imunní vůči virům, to lze říci i o chromboocích v tomhle ohledu jsou oba produkty srovnatelné, chrombooky však nabízí větší kontrolu. S chromebooky jsou studenti zaregistrováni na serveru dané školy a škola má v plném vědomí co se na jakém účtu děje. iPady nabízí profily poskytující určitý stupeň kontroly (pokud studenti nepřijdou na způsob jak obejít i tato zabezpečení ), toto je věc na kterou by se měl Apple zaměřit. Znovu kalifornská společnost mluví o nápravě v iOS 9.3.
5. Aplikace
Pro LAUSD udělal Apple s Pearsonem dohodu o zajištění vzdělávacího softwaru a elektronických knih na iPady. Nelze říci co přesně se nepodařilo ale učitelé si stěžovali na nespolehlivé aplikace a neschopny k výuce. V porovnání s iPady jsou chromebooky dodávány s učitely schválenými aplikacemi a možnostmi doinstalovat si aplikace zdarma od Googlu. Studenti a učitelé zde také naleznou možnost sdílení disků, kalendářů a dokumetů. Google také poskytuje třídní aplikaci, která pomůže učitelům v organizování školních hodin a ke komunikaci se studenty. Ať už je pro Apple jádro problému v aplikacích či nikoliv zajisté je to něco co potřebují urychleně opravit.
6. prodávací proces
Google shledává extrémně jednoduché pro školy nakoupit chromebooky a používat ve školách. Apple má perfektní reputaci v prodeji konečným zákazníkům, ovšem s prodejem do IT firem je to o něco horší. Je zarážející, že partnerství Applu a IBM by mohlo být perfektní pro prodeje do vzdělávání. IBM ví jak přesně prodávat do oddělení IT a má i zkušenosti s tvořením aplikací na zakázku. Využití této odbornosti IBM řeší dohromady problémy 5 a 6.
7. Hardwarové klávesnice
Svět se nejspíše přibližuje době kdy se bude fungovat bez klasických klávesnic, více se budou využívat hlasoví asistenti. Bohužel v té době zatím nejsme. I kdybychom byli, nejspíše by se nepovedlo diktovat pro třídu kde je 30 a více lidí. Softwarové klávesnice jsou dobré na stručné poznámky, ale nejsou přizpůsobeny na častější psaní. Fyzické klávesnice většina lidí potřebuje a u chromebooku je to běžný standard. Kromě iPadu Pro se k ostatním zařízením klávesnice nedodávají. Určitě by se Applu hodilo dodávat klávesnice k iPadům, aby zákazníky neobtěžovalo pozdější dokupování od výrobců třetích stran.
8. “cesta” iPadů
Konečný problém s iPady je, že děti tato zařízení milují. Jeden z problémů objevených v programu LAUSD, že děti iPady několikrát ukradly. Apple by zřejmě neměl dělat jeho hardware omezený, ale to znamená řešit čtvrtý bod k zajištění aby po krádeži iPadu byl naprosto nepoužitelný pokud opustí školní prostory.