Nedávno jsme vás informovali o nabízených iPhonech s výrazně nízkou cenou na e-shopu Alza.cz. Zákazníci si zde mohli objednat iPhone 6 s kapacitou 64 GB za částku o 96% nižší než je původní cena telefonu. Netrvalo dlouho a Alza začala slušně rozesílat zákazníkům email, kteří si jej stačili objednat, že iPhone za tak nízkou cenu nemůže poskytnout, a pokud si chtějí telefon koupit, musí zaplatit plnou částku (21.190,- Kč).
Společnost Alza situaci odůvodnila chybou ve svém interním informačním systému. PR manažerka Alzy uvedla, že smlouva nemohla vzniknout, jelikož šlo o tzv. jednání v omylu, a proto zákazníci nemají právní nárok na dodání zboží. Avšak Tomáš Palla, vedoucí pražské osobní poradny, s tím nesouhlasí. Vyjádřil se pro redakci Mobil.iDNES.cz, že smlouva uzavřená prostřednictvím e-shopu je platná, právě když spotřebitel doručí svoji objednávku prodejci.
„Aby bylo jednání v omylu neplatné, musela by omyl vyvolat druhá smluvní strana (spotřebitel),“ uvedl Palla.
Zákazníci, kteří si koupili tento velmi levný iPhone 6 se obrátí na soud s hromadnou žalobou. Především jim nejde o rozhodnutí soudu, ale chtěli by znát práva českých spotřebitelů a povinnosti internetových e-shopů.
Případ budeme i nadále sledovat.