Do redakce nám v minulých dnech začal chodit od čtenářů zajímavé dotazy, zda je toto jednání vůbec možné. Jedná se o příchozí nevyžádanou SMS zprávu na vaše telefonní číslo, aniž by jste si předtím někde něco objednali za 1319,- Kč. Tato zpráva obsahuje PIN, který stačí sdělit podvodníkům. Jedna SMS zpráva strhne z vašeho měsíčního paušálu, popř. kreditu danou částku a nic s tím už nedokážete udělat.



Vše je natolik zrádné pro uživatele, že SMS zpráva příjde z brány přímo přes operátora jako platba třetí straně, takže máte příchozí zprávu od O2 nebo Vodafonu, podle toho jakého máte operátora. To samozřejmě navyšuje důvěryhodnost zprávy.

V případě našich čtenářů přicházel od falešných účtů na Facebooku dotaz, který se snažil vylákat vaše telefonní číslo. Následně je vám zaslaná SMS zpráva, kde je uvedený i PIN kód. Ten pak stačí podvodníkům vylákat z oběti v podobě potřeby, že se jedná o reklamu nebo soutěž. Facebookové účty jsou přitom vytvářený jako klony vašich přátel, takže se nejedná o žádná vymyšlená jména s přidanou fotografií z internetu.

Zeptali jsme se proto na celou situaci přímo tiskového oddělení operátora O2 a Vodafone.

Vyjádření O2:

„V podobných případech podvod obvykle probíhá tak, že podvodník použije telefonní číslo zákazníka na webu pro tzv. mobilní platbu, kde uvede zákazníkovo telefonní číslo.

Zákazník poté obdrží níže uvedenou SMS. Pokud zákazník předá podvodníkovi tento PIN, uhradí tím danou službu a bude ji mít ve svém vyúčtování. Zákazníky bychom rádi varovali, aby v těchto případech nikomu PIN nesdělovali.

Dle našich zkušeností používají podvodníci několik technik, např. nabízejí slevu na nějaký produkt a uvádějí, že pro její uplatnění potřebují daný PIN. Bohužel se velmi často obracejí spíše na starší lidi.

V rámci služeb pro naše zákazníky máme nastaveny kontrolní mechanismy na M-Platby, kdy při splnění určitých podmínek zákazníky ihned informujeme o okamžité spotřebě za tyto služby a snažíme se tak zákazníka varovat.“

Vyjádření operátora Vodafone:

„Ochrana je proti tomu jediná. Pokud zákazníkovi přijde SMS zpráva, ve které je jednoznačně napsáno, že jí nemá nikomu předávat a zároveň je v ní napsáno, že částka bude stržena z jeho účtu, pak opravdu nesmí ten kód nikomu dávat.“