Praha 4. dubna 2018 – Spolehlivým a kvalitním řidičům mohou čeští uživatelé Uberu poděkovat od zítřejšího dne 5. dubna 2018 spropitným. Tato nová extra možnost, jak ocenit výjimečný zážitek z jízdy, vychází přímo z praktických zkušeností společnosti na jiných trzích a má pomoci pražskou komunitu řidičů ještě víc motivovat k poskytování bezchybného zákaznického servisu. Pražané jsou navíc podle reprezentativního průzkumu společnosti IPSOS na dávání spropitného zvyklí. Až 99 % obyvatel hlavního města automaticky počítá s „dýškem“ za poskytnuté služby – nejčastěji pak ve výši do 10 % hodnoty celkové útraty.



Možnost dát spropitné řidiči je zatím poslední z řady novinek, které Uber představuje s cílem dál zlepšovat zážitek uživatelů a zvýšit kvalitu služeb. Po ukončení jízdy může kterýkoliv uživatel jako prémii jednoduše zvolit jednu z doporučených částek, případně jako extra poděkování zadat vlastní sumu spropitného. Navíc, případné „dýško“ může poslat řidiči také dodatečně, a to až 30 dnů po uskutečnění jízdy ze svého zákaznického účtu. Protože Uber v Praze umožňuje od září 2016 i platby v hotovosti, stejný princip bude teď možný i v případě spropitného.

„Uživatelé aplikace nás dlouho o zavedení možnosti spropitného pro kvalitní řidiče žádali,“ vysvětluje Tomáš Peťovský, generální ředitel Uberu pro Česko a Slovensko. „Lidé tak mohou  poděkovat za perfektní služby, spolehlivou a bezpečnou jízdu, zábavnou konverzaci nebo i za projevenou ochotu. Věříme, že tato novinka ještě zlepší zkušenost uživatelů se službou a bude přínosem především pro tisíce řidičů v České republice, kteří aplikaci využívají.“

Spropitné je pro Pražany samozřejmostí

Spropitné, jako výraz poděkování, je mimochodem běžnou součástí poskytování služeb smluvní osobní přepravy. Podle některých odhadů představují ve vyspělých zemích takzvaná „dýška“ až třetinu skutečného příjmu řidičů přepravních služeb a taxi. Podle reprezentativního průzkumu společnosti IPSOS dává v hlavním městě spropitné za poskytnuté služby pravidelně více něž 2/3 Pražanů (73 % dotázaných), víc než ¼ obyvatelů metropole (26 %) pak dává dýško příležitostně. Nejčastěji Pražané oceňují kvalitu služeb v restauracích (98 %), v kadeřnictvích nebo kosmetických salónech (69 %) a třetina Pražanů odmění i řidiče individuální osobní přepravy nebo v taxi (35%).

Co se týče štědrosti, Pražané v tom mají jasno – běžná výše spropitného je pro většinu z nich (49 %) do 10 % z hodnoty placené částky. Vyšší spropitné, až do 20 %, pak dává ¼ obyvatelů hlavního města (25 %). Více než 20 % spropitné je pak zcela výjimečnou záležitostí, dává je pouze necelé 1 % populace metropole. Necelá čtvrtina Pražanů (23 %) určuje výši dýška také podle částky a celkovou sumu tak pouze zaokrouhluje k nejbližší kulaté, nebo půlkulaté částce. Jak dál vyplynulo z průzkumu společnosti IPSOS, zbylá 2 % se pak rozhoduje podle spokojenosti a výše spropitného přizpůsobuje situaci.

Průzkum realizovala společnosti IPSOS v březnu 2018 na reprezentativním vzorku 520 obyvatel Prahy.