Tým Picodi.com porovnal ceny iPhone 13 Pro (128 GB) a výdělky v různých zemích. Na základě srovnání vypočítal kolik dní musí lidé v různých zemích pracovat, aby si pořídili nový model od Apple.
Oficiální cena modelu iPhone 13 Pro v základní verzi (128 GB) bude 28 990 korun. Stejně jako loni v balení nenajdete nabíječku ani sluchátka. Neplatí to pro Francii, kde z důvodu zvláštního zákonu, Apple i nadále musí přibalit sluchátka.
Průměrná hrubá mzda podle ČSÚ činí momentálně 35 285 Kč (28 428 Kč čistá mzda). Takže, aby si průměrný Čech mohl koupit letošní model Apple iPhone 13 Pro, musí pracovat 21,4 dní (za předpokladu, že veškeré své výdělky dává na tento účel). V porovnání s loňským přehledem si Česká republika vede o 3,1 dny lépe.
Jak se měnil iPhone index v České republice za poslední čtyři roky:
- 2018 – 26,2 dní
- 2019 – 25,2 dní
- 2020 – 24,5 dní
- 2021 – 21,4 dní
Ze statistik vyplává, že nejrychleji si na iPhone’a vydělají lidé ve Švýcarsku – stačí jim k tomu jen 4,4 dny. Statistický Američan k vydělání na tuto novinku potřebuje pracovat 5,9 dní, a Australan – 6,4 dní.
Nejhorších výsledků ze všech zkoumaných států dosáhlo Turecko, kde iPhone odpovídá 92,5 pracovním dnům. Na opačném konci žebříčku se umístily také Filipíny a Brazílie – 90,2 i 79,2 dní v daném pořadí.
Metodika a zdroje dat
iPhone Index je každoroční ukazatel poměru cen iPhone a výdělků, sledovaný týmem Picodi již od roku 2018.
iPhone Index 2021 byl vypočítán na základě oficiálních cen iPhone 13 Pro (verze 128 GB), zveřejněných na lokálních internetových stránkách Apple nebo u autorizovaných prodejců. Výše průměrných mezd pochází ze stránek oficiálních ministerstev nebo statistických úřadů, platných v den zveřejnění cen iPhone v jednotlivých zemích. Čisté částky byly vypočteny místními daňovými kalkulačkami. Měsíční mzdy byly vyděleny číslem 21, čili průměrným počtem pracovních dnů v měsíci. V zemích, kde statistické úřady používají týdenní mzdy, plat jsme vydělili počtem 5 dnů.
Veřejné použití
Všechny statistiky a infografiky z reportu „iPhone Index“ můžete šířit a použít pro komerční i nekomerční účely. Prosíme však o uvedení autora výzkumu (Picodi.com) spolu s odkazem na tuto podstránku.