Evropská komise udělila první pokuty v historii podle nového zákona o digitálních trzích (DMA). Společnost Apple má zaplatit 500 milionů eur a Meta 200 milionů eur. Jedná se o bezprecedentní zásah do obchodních praktik společností, které podle Komise porušili pravidla zajišťující férovější digitální trh v EU.
Apple byl pokutován za to, že omezoval vývojáře aplikací v informování uživatelů o alternativních možnostech plateb mimo App Store. Podle Komise tak Apple bránil spotřebitelům ve využívání potenciálně výhodnějších nabídek mimo svůj ekosystém. „Vývojáři by měli mít možnost bezplatně informovat zákazníky o jiných nabídkách mimo App Store, odkázat je na tyto nabídky a umožnit jim uskutečnit nákup,“ uvedla Evropská komise. Apple nyní musí zrušit technická i obchodní omezení, která brání vývojářům v navádění uživatelů k jiným způsobům nákupu než skrze App Store. Meta dostala pokutu kvůli svému reklamnímu modelu zavedenému v listopadu 2023. Uživatelé Facebooku a Instagramu v Evropě byli nuceni buď souhlasit s použitím osobních údajů pro cílenou reklamu, nebo platit měsíční poplatek za verzi bez reklam.
Komise označila tento přístup za porušení povinnosti poskytnout uživatelům skutečnou volbu ohledně nakládání s jejich daty. Meta sice v listopadu 2024 představila upravenou verzi modelu, ale tu Komise zatím dále hodnotí. Apple i Meta oznámily, že se proti rozhodnutí hodlají odvolat. Apple označil zásah Komise za neférový a škodlivý pro soukromí a bezpečnost uživatelů. Meta zase tvrdí, že Komise nutí firmu změnit obchodní model způsobem, který jí v podstatě ukládá mnohamiliardové břemeno a snižuje kvalitu služeb. Současné pokuty představují asi 0,1 % ročního obratu obou firem. Podle zákona DMA však může Komise uložit až 10% pokutu z globálních příjmů, což by znamenalo mnohonásobně vyšší částky.