Společnost Apple zvítězila v dlouholetém antimonopolním sporu, který se táhl už od roku 2011. Soudkyně Yvonne Gonzalez Rogers totiž rozhodla o zrušení hromadné žaloby, která firmu obviňovala z monopolu na trhu s aplikacemi.
Žaloba byla podána už před více než deseti lety a během této doby prošla několika instancemi – devátým odvolacím soudem i Nejvyšším soudem USA – než se nakonec vrátila zpět. Případ se vlekl především proto, že žalobci nedokázali prokázat způsobenou újmu a nenašli způsob, jak vyčíslit počet poškozených osob. Spor již nyní nebude pokračovat jako hromadná žaloba zastupující všechny uživatele iPhonů, kteří nakupovali aplikace v App Storu. Pokud by někdo chtěl Apple žalovat, musí tak nyní učinit individuálně. Apple ve svém prohlášení pro magazín MacRumors uvedl: „Jsme rádi, že soud uznal, že žalobci nedokázali prokázat domnělou újmu spotřebitelům, a hromadnou žalobu zrušil. Nadále významně investujeme do toho, aby App Store byl bezpečným a důvěryhodným místem pro objevování aplikací a skvělou obchodní příležitostí pro vývojáře.“
Žalobci přitom dlouhodobě usilovali o to, aby byla žaloba uznána jako hromadná. To se podařilo až v roce 2023, kdy soudkyně přijala odborné svědectví, které mělo doložit možnost výpočtu škod pro všechny spotřebitele. Současně ale upozornila, že žalobci musí předložit funkční model výpočtu škod. Nakonec se ukázalo, že odborník najatý žalobci udělal závažné chyby při párování údajů o platbách s konkrétními uživateli. Soudkyně proto jeho práci označila za nepřesnou, nespolehlivou a irelevantní a rozhodla, že žalobci nedokázali předložit věrohodnou metodologii prokazující škody. Žalobci oznámili, že se proti rozhodnutí plánují odvolat.















