Evropská unie začala zkoumat, zda by aplikace Apple Mapy a reklamní platforma Apple Ads měly být označeny za tzv. gatekeepery, a podléhat tak přísnější regulaci podle Digital Markets Act (DMA), informuje Reuters.



Co znamená označení „gatekeeper“?

Před dvěma lety byly tímto statusem označeny App Store, iOS a Safari, což znamenalo, že Apple musí například podporovat alternativní obchody s aplikacemi, umožnit platby přes třetí strany a omezit praktikování vlastních výhod oproti konkurenci. Podle DMA je platforma označená jako gatekeeper, pokud:

  • má více než 45 milionů aktivních uživatelů v EU měsíčně,
  • její tržní hodnota přesahuje 75 miliard eur.

Apple Mapy a Apple Ads splňují kritéria

Evropská komise potvrdila, že Apple Mapy a Apple Ads překračují hranice, a proto musí nyní projít revizí. Regulátoři mají 45 pracovních dní na rozhodnutí, zda tyto služby oficiálně přidat na seznam platforem podléhajících přísnější regulaci. Pokud budou označeny za gatekeepery, Apple bude mít šest měsíců na to, aby služby uvedl do plné shody s DMA.

Argumenty Applu

Apple již podal oficiální prohlášení, ve kterém tvrdí:

  • Apple Ads má jen „minimální podíl“ na trhu online reklamy v EU ve srovnání s Googlem, Meta, TikTokem, Microsoftem a X.
  • Reklamní byznys Applu nevyužívá privilegia dat mezi službami a nemá takový tržní vliv.
  • Aplikace Apple Mapy má v EU „velmi omezené využití“ ve srovnání s Google Mapy a Waze a neposkytuje funkce kritické pro propojení firem a zákazníků.

Uživatelé EU už nyní mohou změnit výchozí aplikaci z Apple Mapy na Google Mapy nebo Waze díky iOS 18.4.