Italský antimonopolní úřad AGCM udělil Applu pokutu ve výši 98,6 milionu eur kvůli funkci App Tracking Transparency (ATT). Podle regulátora Apple touto funkcí zneužil své dominantní postavení na trhu v Evropské unii.



Apple představil App Tracking Transparency v dubnu 2021 s vydáním iOS 14.5. Od té doby musí aplikace na iPhonu a iPadu žádat uživatele o souhlas se sledováním jejich aktivity napříč jinými aplikacemi a weby, a to zejména pro účely personalizované reklamy. Pokud uživatel zvolí možnost „Požádat aplikaci, aby nesledovala“, aplikace ztratí přístup k reklamnímu identifikátoru zařízení. Podle AGCM jsou pravidla ATT nepřiměřená a škodlivá pro vývojáře aplikací i inzerenty. Úřad zdůraznil, že samotný cíl Applu – tedy posílení soukromí a bezpečnosti uživatelů – nezpochybňuje. Problém však vidí v tom, že zvolený způsob je podle něj zbytečně zatěžující pro třetí strany. Hlavní výtka se týká tzv. „dvojího souhlasu“. Uživatelé iPhonů a iPadů v EU se totiž setkávají jak s výzvou App Tracking Transparency, tak zároveň s výzvami vyplývajícími z GDPR.

Podle AGCM tato kombinace komplikuje situaci vývojářům a inzerentům a negativně ovlivňuje reklamní ekosystém. „Apple mohl dosáhnout stejné úrovně ochrany soukromí uživatelů prostřednictvím prostředků, které by méně omezovaly hospodářskou soutěž,“ uvedl regulátor. Úřad rovněž upozornil, že pravidla ATT mohou Applu nepřímo přinášet finanční výhody. Přestože se tato pravidla formálně vztahují i na aplikace Applu, ty výzvu App Tracking Transparency nezobrazují. Důvodem je podle Applu skutečnost, že jeho vlastní aplikace nesledují uživatele napříč jinými aplikacemi a weby. Apple se proti rozhodnutí hodlá odvolat. Ve svém vyjádření, které poskytl několika médiím, znovu zdůraznil, že App Tracking Transparency přináší uživatelům větší kontrolu nad jejich soukromím a přehlednost v tom, jak jsou jejich data využívána.