V roce 1995, tedy dva roky před návratem Steva Jobse do Applu, procházela společnost největší finanční krizí a byla na pokraji krachu. Tehdy byl Apple příliš chamtivý a hnal se pouze za ziskem ve smyslu dohnat konkurenci. Steve Jobs dodal po návratu Applu zpět nové inovace a firma začal opět určovat trh.
V čem byl problém? Apple se hnal pouze za ziskem, aby uspokojil zákazníky až z toho zapadl mezi ostatní konkurenty, kteří svojí technologií Apple předběhli.
Proč v dnešní době Apple stále nabízí iPhone s 16GB místa, když další kapacity jsou 64 a 128GB? Jednoduše si většinou první majitel iPhonu koupí tu nejlevnější kapacitu, aby měl svůj první iPhone, ale pro Apple je to zanedbatelný rozdíl, zda použije 16GB nebo 32GB úložiště. Dříve nebo později tito uživatelé 16GB verzí totiž zjistí, že úložiště je šileně malé a nemohou vlastně udělat už ani aktualizaci systému z důvodu nedostatku volného místa.
Ano, někdo může argumentovat, že místo není potřebné, protože přeci používáme iCloud a hudbu posloucháme přes streamovací službu Apple Music, ale tento názor mu většinou zůstane do chvíle, než si stáhne pár skvělých her na dlouhé chvíle. Dalším důvodem je vysokorychlostní mobilní internet, který zdaleka není všude a jsou místa, kde svět nepoznal skoro ani Edge. Těchto příkladů, proč si nekoupit 16GB verzi by mohlo být daleko víc.
Tyto zákazníky Apple později jenom flustruje, tím jej přinutí prodat svůj iPhone a připlatit si o něco málo více peněz za 64GB verzi.
To stejné platí o 1GB pamětí RAM, který Apple používá už dlouhé roky u svých iPhonů. Samozřejmě systém iOS má značně odlišnou architekturu než Android, takže nepotřebuje tak silnou konfiguraci pro svižný chod, ale musíme čekat několik let, aby Apple použil 2GB RAM u iPhonu 6s a 6s Plus, když konkurence dávno používá 4GB? Navíc více pamětí RAM by iPhonu jenom prospělo a rozhodně by to nemělo negativní vliv, ale Apple raději ušetří na koncovém zákazníkovi.
Pokud by byl Apple více skromný a méně lakomý ve specifikacích, potencionální budoucí zákazníci by byli více ochotní obětovat své peníze pro nákup iPhonu a v budoucnu i Macu. Zákazníci by věděli, že získají prémiový produkt s nabušeným hardwarem.
Konkurence nespí a ohrožení může přijít třeba i od Microsoftu, který se snaží vytvořit jednotným systémem Windows 10 na všech zařízení dokonalý ekosystém. Tím si vybudují slušnou základnu uživatelů, co už nebudou mít tak snadný přechod na jinou platformu. Ostatně stejně jako zákazníci Applu využívající jablečný ekosystém.
Další kapitolou je Chromebook. Ano, zdaleka to není MacBook, ale designová kopie patřící Googlu má velké naděje na úspěch. Google není žádným troškařem a snadno se může stát během dvou let přímou konkurencí pro Apple. Stačí představit kromě Chromebooků i kopií stolních iMaců nebo Maců mini. Navíc Google nebude šetřit na konfiguraci, jedním z důvodů je i náročnější systém na výkon, než jaký má Apple, kromě toho bude ochoten jít s cenou níž.
Apple má samozřejmě mnoho jiných plusů, ale opravdu by se z Applu nemohl stát opět ten „arogant, co určuje jakým směrem půjde trh“. Místo toho šetří na zákaznících, kteří ho živý v podobě malého úložiště a zaostalého počtu pamětí RAM. Nikdo nechce, aby se opakovala historie Applu. Marketing a síla ducha Applu funguje výborně, jeho světový podíl by však mohl být mnohem zajímavější. Stačí udělat pár přínosných změn pro zákazníka kupující Apple produkt.