Americký patentový úřad nedávno zaznamenal několik nových žádostí o patenty, které měla podle všeho podat společnost Apple. Žádosti jsou celkem 4 a všechny jsou spojeny s technologií autonomního řízení. Dostáváme tak poodhalení toho, co vlastně Apple může připravovat.



Nedávno uniklé dokumenty Apple podal v září minulého roku a poukazují na plány amerického giganta rozšiřovat monopol v oblasti autonomního řízení. Takové technologie by později Apple mohl využít například ve svém vlastním automobilu, nebo – reálněji – ve vlastním systému autonomního řízení, který už teď testuje na Kalifornských silnicích.

Apple byl v minulosti dlouhou dobu zaměřen na vývoj vlastního automobilu. Projekt dostal kódové označení „Project Titan“, nicméně nebyl nikdy dokončen a pravděpodobně už ani nebude. Zaměření společnosti se totiž posunulo spíše směrem k vývoji vlastního softwaru pro autonomní řízení, než k vývoji vlastního automobilu. Testování vlastního softwaru pro autonomní řízení však už dnes není žádným tajemstvím. Jak již bylo zmíněno v odstavci výše, autonomní vozidla využívající software od Applu už v testovacím provozu brázdí silnice Kalifornie.

První z patentů: „Vehicle Control System“ popisuje možnost interakce s okolními vozidly. Tento patent tak zabírá systémy a metody manévrů, například pro změny jízdních pruhů a stejně tak patent popisuje možnost předpovídat a následně reagovat na nebezpečí kolize. Něco takového už dnes najdeme například ve vozech Tesla (Collision avoidance system). Jedná se však o skutečně komplexní systém. Po hardwarové stránce má systém využívat řadu senzorů pro určení lokace a pohybu blízkých vozidel.

Druhý patent už je zajímavější. Popisuje možnost auta rozpoznat gesta a na základě toho upravit styl nebo směr jízdy. Uvedeme příklad. Na světelné křižovatce je provoz řízen gesty silničního policisty namísto světelných signálů. Automobil by se měl podle tohoto patentu dokázat vypořádat i s takovouto „překážkou“, která se nestává každý den. Jedná se tak o skutečně zajímavý případ, který zatím nemá žádná z konkurenčních společností vyvíjejících systém pro autonomní řízení.

A u gest ještě zůstaneme. Třetí patent totiž popisuje schopnost rozpoznávat gesta pasažérů a podle toho změnit styl jízdy. V patentu se také zmiňuje o možnosti využití hlasových příkazů a instrukcí. Opět uvedeme příklad: na obrazovce palubního počítače se zobrazuje několik možností, například možnost změny rychlosti, místo pro zaparkování, nebo třeba možnost změnit trasu. Jsou to však právě gesta, která jsou na celém patentu zajímavá. Podle toho byste se totiž displeje nemuseli ani dotknout.

Poslední patent má název „Advanced Routing Systems“ a jak je z názvu patrné, bude se jednat o schopnost automobilu najít nejvhodnější trasu do cílové destinace. Systém však pokračuje mnohem dále než jen za pouhé využití map Google a následného zobrazení trasy. Systém je mnohem komplexnější a závisí na obrovském množství parametrů. Zjednodušeně – systém může využít informace o infrastruktuře (vytížení silnic, obtížnost jízdy) k určení nejlepší vhodné cesty. Automobil tak může vzít v potaz například kolik jízdních pruhů na cestě je, jak moc úzká cesta je, kolik světelných křižovatek je na trase,… Všechny tyto faktory jsou následně vzaty v potaz k určení nejvhodnější cesty do cíle.

Co si o těchto patentech myslíte? Věříte, že budou jednou auta schopny řídit se sama i v těch nejsložitějších podmínkách?

Zdroj: idropnews.com