Mark Gurman a Drake Bennett ze společnosti Bloomberg dnes zveřejnili podrobnou zprávu rekapitulující desetiletý pokus společnosti Apple o vytvoření elektrického vozidla. Projekt byl údajně tento měsíc zrušen.



Zpráva popisuje prototyp elektrického vozidla společnosti Apple z roku 2020:

„Prototyp, bílý minivan se zaoblenými stranami, celoskleněnou střechou, posuvnými dveřmi a bílými pneumatikami, byl navržen tak, aby pohodlně usadil čtyři osoby, a inspiroval se klasickým mikrobusem Volkswagen. Design byl v Apple označován, ne vždy lichotivě. V plánu bylo, že se vůz dostane na trh o nějakých pět let později s obří televizní obrazovkou, výkonným audio systémem a okny, na které lze nastavit vlastní odstín. Kabina by měla klubová sedadla jako v soukromém letadle a cestující by si z některých sedaček mohli udělat křesla a stupačky.“

Apple kdysi uvažoval o zakoupení Tesly, uvádí zpráva:

„Než však Apple načrtl vlastní návrhy, zvažoval, že by koupil Teslu. V té chvíli nebyl úspěch Tesly ani zdaleka zaručen a jeho hodnota byla nižší než 30 miliard dolarů, tedy dvacetina toho, co je dnes. Adrian Perica, šéf firemního rozvoje Applu, uspořádal řadu schůzek s Elonem Muskem. Ale Cook, který nahradil Jobse, uzavřel dohodu, zatímco jednání byla stále v rané fázi.“

Apple také zvažoval partnerství nebo zakoupení Mercedes-Benz, BMW, Ford, Volkswagen, McLaren a dalších automobilek, podle zprávy:

„Jednání s Mercedes-Benz pokročila dále. Apple a německá automobilka několik měsíců aktivně pracovali na partnerství podobném nápadu Tesly. Mercedes by vyráběl vozidlo Applu a zároveň by prodával své vlastní vozy s platformou a uživatelským rozhraním Applu. Apple se nakonec stáhl, částečně proto, že nabyl dojmu, že zvládne vytvořit vlastní auto, říkají lidé, kteří se na neúspěšné dohodě podíleli.“

Zpráva podrobně popisuje, jak COO společnosti Apple Jeff Williams a šéf Apple Car Kevin Lynch oznámili zaměstnancům zprávu o zrušení projektu:

„Jednání trvalo asi 12 minut. Oba  poděkovali zaměstnancům za jejich práci a dostali se rovnou k reorganizaci a propouštění. Někteří zaměstnanci se okamžitě přesunuli do divize AI společnosti Apple a někteří přešli na softwarové inženýrství. Část týmu však byla okamžitě bez práce. Hardwaroví inženýři měli možnost ucházet se o role v jiných skupinách, ale nejsou tam místa pro každého. Ostatní zaměstnanci, jako jsou stovky inženýrů, technici testovacích drah, testeři samořídících vozů a odborníci na automobilovou bezpečnost, obdrželi e-maily se svými balíčky odstupného.“

Mezi další zajímavé detaily zmíněné ve zprávě patří, že Steve Jobs byl zjevně první, kdo vznesl myšlenku vytvořit vozidlo. Celá zpráva Bloombergu stojí za přečtení pro ty, kteří se chtějí dozvědět více o projektu Apple Car společnosti Apple.