Již rok používá Zdravotnická záchranná služba Královehradeckého kraje (ZZS KHK) mobilní aplikaci, která pomáhá zajistit první pomoc dříve, než je k pacientovi schopna dojet nejbližší sanitka nebo doletět vrtulník. Jelikož při zástavě srdce hraje roli každá minuta, může proškolený dobrovolník povolaný mobilní aplikací, který je k pacientovi nejblíže, významně pomoci při záchraně lidského života.



Za jeden rok fungování v Královehradeckém kraji pomohla aplikace při téměř dvou stech zdravotnických zásazích. Vedení O2 nyní aplikaci nabídlo i dalším krajům. „Rozhodli jsme se tak podpořit projekt, díky kterému telekomunikační technologie zachraňují životy. Na své náklady jsme připraveni nasadit aplikaci i v dalších krajích,“ popisuje místopředseda představenstva a finanční ředitel O2 Tomáš Kouřil.

Jak aplikace funguje?

Mobilní aplikace automaticky vyhledává nejbližší aktivní First Respondery, tedy dobrovolníky vyškolené v poskytování první pomoci, a upozorní je na výskyt případu náhlé srdeční zástavy v jejich okolí. Pokud se rozhodnou výzvu přijmout, aplikace je automaticky začne navigovat k pacientovi. O přijetí výzvy je zároveň informován dispečink, který o blížící se pomoci podává zprávu i volajícímu na tísňovou linku.

Pomáhají záchranáři i dvě stě laiků

„Na počátku aplikaci využívali pouze zdravotničtí záchranáři, kteří nebyli v danou chvíli ve službě. Těší nás, že nyní už je téměř dvě stě First Responderů z řad laiků, kteří absolvovali odborné školení. Ti jsou nejblíže terénu a obětem srdeční zástavy, a mohou tak nejefektivněji zasáhnout a pomoci zachránit lidský život,“ popisuje MUDr. Jiří Mašek, ředitel ZZS KHK.

Za jeden rok, co ZZS KHK aplikaci využívá, došlo k její aktivaci v téměř dvou stech případech. Díky rychlé pomoci proškoleného dobrovolníka přežil bez vážnějších následků i pan Jarmil Paar, který byl po zástavě srdce 12 minut ve stavu klinické smrti. Více se dozvíte v následujícím videu:

Zdroj: Tisková zpráva