Aplikaci Záchranka si do svého mobilního telefonu k 7. 3. 2018 stáhlo 560 000 uživatelů. Každý den přijímají zdravotnické záchranné služby v České republice zhruba 40 tísňových hovorů z aplikace. Od 8. 3. 2016 to je celkem 18 000 volání z aplikace Záchranka. Spolupráce se osvědčila – pravidelné aktualizace jsou se záchranáři diskutovány, a tak plně vyhovují jejich potřebám.
Aplikace Záchranka je pro uživatele dotykových mobilních telefonů dostupná už dva roky. Od svého spuštění prošla řadou změn. „Postupně jsme na základě zpětné vazby od uživatelů i odborníků aplikaci vylepšovali. Když si ji dnes spustíte, nenajdete jen nouzové tlačítko, ale také řadu dalších funkcionalit – interaktivní návod první pomoci, lokátor s nejbližšími nemocnicemi, pohotovostmi či lékárnami, nebo také automatizovanými externími defibrilátory,“ říká Filip Maleňák, autor aplikace Záchranka.
Za poslední velký úspěch považuje tým aplikace Záchranka zapojení Horské služby ČR do systému. „K propojení s horskou službou došlo teprve na začátku roku 2018, za necelé dva měsíce se ale spolupráce více než osvědčila. Podařilo se nám společnou kampaní aktivizovat rodiny i jednotlivce mířící na hory, kteří aplikaci Záchranka hojně stahovali a aktualizovali. Ukázalo se, že využívali jak samostatné tlačítko horské služby, tak hlavní nouzové tlačítko, které přivolalo jak horskou, tak zdravotnickou záchrannou službu,“ doplňuje Maleňák.
Aplikace Záchranka tak jako „první pomoc v kapse“ pomáhala u nehod na sjezdovkách i na běžkařských tratích. „Na všech horách v České republice jsme zaznamenali od začátku roku zhruba 140 nouzových volání z aplikace Záchranka. Hlášení o nehodě se k nám dostalo vždy v okamžiku odeslání nouzové zprávy, takže jsme mohli vyrazit na pomoc ve stejnou chvíli, jako ZZS. Tento způsob spolupráce je ideální – než sanitka přijede, pacientovi je podána první pomoc a je připravený na přejezd do nemocnice,“ popisuje spolupráci Radim Pavlica, náčelník Horské služby Beskydy.
Za všechny případy můžeme jmenovat použití aplikace Záchranka na Šumavě, kde 18. února zachraňovali členové horské služby německého běžkaře, kterému přivolal pomoc přes aplikaci projíždějící český běžkař. „Akce u Strážného je perfektní ukázkou funkčnosti aplikace Záchranka, která se před nedávnem spojila s Horskou službou. Pokud jí lidé v nouzi použijí, mají zaručenou okamžitou a efektivní pomoc jak složek zdravotnické záchranné služby, tak v koordinaci s nimi i naší,“ řekl k záchranné akci Michal Janďura, náčelník Horské služby Šumava. Jiným způsobem využili aplikaci Záchranka členové horské služby zasahující 20. února u nehody bobisty na Kvildě. GPS polohu zásahu poslali přes aplikaci operátorům ZZS – sanitka i vrtulník tak měli k dispozici přesné souřadnice, což umožnilo rychlejší dojezd na místo.
Kromě již zmíněných inovací se vývojáři aplikace za uplynulé dva roky soustředili také na to, aby byla Záchranka dostupná všem, tedy i lidem s hendikepem. Podařilo se tak spustit např. unikátní způsob komunikace neslyšících s operátory zdravotnické záchranné služby pomocí ikon. „Nově chceme také zavést chat neslyšících s operátory, a to prostřednictvím textových zpráv generovaných aplikací Záchranka.“ upřesňuje Filip Maleňák.
Cíle na nadcházející rok má tým aplikace Záchranka jasné. „Chceme Záchranku postupně přivádět na zahraniční trhy, ale po zkušenostech z loňska se ukázalo, že to bude běh na delší trať. Nicméně už teď víme, že Záchranka začne v polovině dubna plně fungovat v Dolním Rakousku. Dalším plánem na letošní rok je transformace aplikace Záchranka z mobilního telefonu do chytrého náramku. Ten by měl být k dostání už letos před Vánoci – jednoduchý náramek bude obsahovat všechny funkce aplikace a bude vhodný jak pro seniory, kteří mají pouze tlačítkové mobily, tak pro aktivní sportovce, kteří si např. k běhu neberou telefon. Nejdůležitějším cílem ale i nadále zůstává, aby aplikace Záchranka pomáhala lidem v nouzi a hlavně – aby byla i nadále dostupná pro všechny zdarma. Právě to se nám daří díky Nadaci Vodafone, která nás v naší práci podporuje,“ uzavírá Filip Maleňák.