Nová technologie videopřenosu žádným způsobem nenarušuje standardní proces volání zdravotnické záchranné služby, kterou je i nadále nunté kontaktovat voláním na linku 155 nebo prostřednictvím aplikace Záchranka. Až operátoři tísňové linky rozhodují o tom, zda je videohovor třeba zahájit či ne. Pokud se pro něj rozhodnou, zašlou na telefonní číslo volajícího SMS zprávu, jejímž otevřením se aktivuje videopřenos.
Hovor, na základě kterého byl videopřenos spuštěn, i nadále bez přerušení běží na pozadí.
Kdy technologie pomáhá:
1. Mimořádné události, například autonehody
Videopřenos umožní operátorům linky 155 získat přehled o celé situaci. Ti tak mohou volajícímu poradit, jak roztřídit zraněné, komu se věnovat v záchraně jako prvnímu apod. Podle situace na místě také mohou operátoři zvolit odpovídající prostředky, které jsou k záchranné akci nutné – zda je potřeba letecká záchranná služba, lékař, nebo sanitka se záchranáři.
2. Telefonicky asistovaná první pomoc (TAPP)
Operátoři mohou až do příjezdu posádky na místo lépe navigovat zachránce, kontrolovat, zda resuscitace probíhá ve správném tempu, intenzitě, zda mají zachránci správně umístěny ruce pro masáž srdce apod.
3. Volající se sluchovým hendikepem
V případě, že má uživatel v aplikaci Záchranka uvedeno, že je neslyšící, můžou operátoři rovnou zahájit videopřenos, jehož součástí je také chat. Neslyšící tak skrze kameru ukážou, co se stalo a domluví se prostřednictvím chatu. Odpadá tak významná komunikační bariéra.
4. Přenos obrazu zasahující posádce
Záchranáři mohou využít technologii pro přípravu před příjezdem na místo nehody už během jízdy v sanitce/ během letu apod.