Aplikace Záchranka a Junák – český skaut chtějí společně šířit osvětu týkající se první pomoci. Ve společné kampani se zaměří na mládež a mladé dospělé, mezi kterými aplikace není ještě dostatečně známá. Smyslem kampaně je upozornit mladé lidi na to, jak je důležité včas podat první pomoc a také přivolat zdravotnickou záchrannou službu.
Aplikaci Záchranka má po dvou letech v dotykovém telefonu staženou na 600 000 uživatelů, valná většina z nich jsou lidé ve věku 30-45 let. „S trochou nadsázky se dá říct, že aplikace Záchranka doposud zaujala ty, kdo si už plně uvědomují, že se jim může kdykoliv něco přihodit. Většinou se jedná o aktivní lidi nebo rodiče v produktivním věku, kteří dobře ovládají nové technologie a používání aplikace, která slouží k přivolání zdravotnické záchranné služby, jim připadalo jaksi přirozené,“ říká Filip Maleňák, autor aplikace Záchranka.
Přestože je aplikace ve zmiňované věkové skupině dobře známá, mezi mládeží a mladými dospělými si své jisté místo zatím nenašla. Spolupráce s největší výchovnou organizací pro děti a mládež má ale potenciál to změnit.
Motivem kampaně se stala skutečná událost z loňského léta, kdy skauti z ostravského oddílu K2 zachránili nedaleko svého tábořiště život zraněnému cyklistovi. „Spadl z kola, z můstku přes potok, a to tak nešťastně, že si přetrhal šlachy, žíly i tepnu na ruce a silně krvácel. Poskytli jsme mu první pomoc a zavolali záchrannou službu,” popisuje skautský vedoucí Ondřej Buba. „Aplikaci Záchranka mám v telefonu nainstalovanou už několik let a myslím, že GPS lokace by nám tehdy docela pomohla. V našem případě ale telefon se Záchrankou zůstal v táboře a museli jsme tedy klasicky volat tísňovou linku a vyhlížet sanitku. Všem bych instalaci Záchranky stoprocentně doporučil, v případě vážných zranění můžou získat drahocenný čas,” dodává zachránce.
„Nácvik první pomoci a chování v krizových situacích je pevnou součástí programu skautských oddílů, setkávají se s ním už malé světlušky a vlčata, a to nejen v teorii, ale i v praxi – při simulačních hrách v terénu. Skauti a skautky si pak mohou splnit tzv. odborky – specializované zkoušky – Záchranář a Zdravotník. Znalosti si prohlubují i naši dospívající a dospělí členové, a to na vzdělávacích kurzech pro budoucí rádce a vedoucí oddílů. Chceme prostě být připraveni, a proto považujeme aplikaci Záchranka za šikovného pomocníka při krizových událostech,” shrnuje mluvčí českých skautů Barbora Trojak
Spolupráce mezi aplikací Záchranka a Junákem – českým skautem bude probíhat na několika úrovních: skauti a skautky se budou na schůzkách a výpravách učit, jak aplikací Záchranka používat za pomoci speciální výukové verze aplikace, která vznikla ve spolupráci s Nadací Vodafone. Tu doteď využívaly především organizace vyučující první pomoc. „Společně jsme připravili taky tzv. Výzvu aplikace Záchranka – spočívá v tom, že se skaut nebo skautka domluví s učitelem či učitelkou ve škole a v 15 minutách seznámí své spolužáky a spolužačky s aplikací.“ dodává Barbora Trojak.
Výzvu aplikace Záchranka finančně podpořila také Česká pojišťovna a společnost iSetos.