magic mouse iconSteve Jobs nenáviděl myši s více tlačítky, to prozradil Abraham Farag, bývalý vedoucí inženýr strojírenství produktového designu. Už v roce 1983 byla myš součástí modelu Lisa. Průběh, funkce a design se postupně vyvíjeli a i dnes si nedokážeme představit ovládání Macu bez myši kromě Magic Trackpad nebo Trackpadu u MacBooku.



apple-mouse-evolution

Jedním z nejznámnějších designéru Applu je rozhodně Jony Ive, ale není jediný ze zkušených a kvalitních zaměstnanců Applu. Mezi takové patřil i Abraham Farag, ten byl zaměstnán v březnu 1999 a byl přidán k projektu, který měl vyvinout novou myš nahrazující tzv. „puk“, dodávaný k prvnímu iMacu.

hockey puk myš článek

„Všechno to začalo jedním modelem, na který jsme neměli dostatek času. Vytvořili jsme šest prototypů, abychom je mohli ukázat Stevovi. Byly kompletně hotové, se všemi dělícími křivkami pro tlačítka. Také barvy byly ukázány ve finálním podání.“

Designérský tým však vytvořil ještě jeden model, který navazoval na základ „puku“, tým však neměl dostatek času na dokončení obrysů tlačítek a tehdy byla náhodně vytvořena legenda určující další směr.

„Vypadalo to jako šedé cosi. Chtěli jsme tento nedodělek uložit do krabice, aby ho nikdo neviděl,“ vzpomíná Farag. Steve ovšem nečekaně reagoval. „Steve se podíval na celou modelovou řadu a pozornost upřel na onen nedodělek.“

„Tohle je geniální. Nepotřebujeme žádná tlačítka,“ řekl Jobs. „Máš pravdu, Steve. Úplně bez tlačítek,“ přidal se někdo do konverzace. A tak porada skončila.

„Bart Andre, Brian Huppi a já jsme opustili místnost a zastavili se na chodbě, kde jsme se na sebe podívali s výrazem ‚Jak to jako uděláme?‘. Kvůli nehotovému modelu jsme museli vynaleznout způsob, jakým vyrobit myš bez tlačítek.“

V roce 2000 se začala prodávat Apple Pro Mouse, jednalo se o první beztlačítkovou myš a dále v ní byly použity LED diody pro snímání pohybu myši namísto kuličky. „Tým výzkumu a vývoje na tomto pracoval zhruba jedno desetiletí,“ tvrdí Farag. „Co jsem si vědom, byli jsme první společnost se spotřební elektronikou, která takovou myš prodávala.“

Tým však chtěl posunout hranice tohoto konceptu ještě dál, chtěl se posunout od myši bez tlačítek k myši s více tlačítky, ovšem vyrobit takovou myš, která by byla atraktivní a hlavně přesvědčit o tom Steva Jobse byl nadlidský výkon.

„Steve byl pevný zastánce názoru, že pokud vytvoříte dostatečně dobré UI, měli byste být schopni všechny akce vykonat pomocí jednoho tlačítka,“ říká Farag. „Těsně po roce 2000 bylo v Applu poměrně dost lidí, kteří navrhovali, že by se mělo začít pracovat na vícetlačítkové myši. Jenže přesvědčování Steva se spíše podobalo opotřebovací válce. Nejen že jsem mu ukazoval prototypy, ale také jsem ho přesvědčoval o pozitivním dopadu na UI.“

Apple Pro myš článek

Projekt skončil hned v první fázi. Farag měl schůzku v designérském studiu, kde byl mimo jiných i Jony Ive. Jednalo se o schůzku, na které neměl být Steve Jobs, protože projekt nebyl ještě dostatečně připraven na představení, ale měl za sebou už první fázi uživatelského testování vč. funkčních součástek a vše bylo rozprostřeno na stole.

V tom šel okolo Steve, vracející se z nějakého jednání. Uviděl na stole prototypy, přišel blíže a zastavil se. „Na čem, vy blbci, pracujete?“ zeptal se, když si uvědomil, na co se to dívá.

„V místnosti panovalo naprosté ticho,“ říká Farag. „Nikdo se totiž nechtěl stát tím blbcem. Nakonec jsem však řekl, že tohle vše bylo na požádání oddělení marketingu a že se jedná o myš s více tlačítky. Dále jsem mu řekl, že vše bylo schváleno skrze firemní procesy, a tak jsme na tom začali pracovat.“

Jobs se podíval na Faraga a říká: „Já jsem marketing. Jsem marketingový tým o jednom členu. A my tento produkt vyrábět nebudeme.“ V tom se otočil a odešel.

„Takto jednoduše Steve zabil celý projekt. Naprosto ho odrovnal,“ říká Farag. „Nemohl jste opustit místnost, pokračovat na projektu a doufat, že si udržíte svou práci.“ Po následující rok byla vícetlačítková myš ve společnosti tabu. Později o ní začal tým opět uvažovat a snažili se přesvědčovat Jobse.

„K obhajobě Steva – chtěl pro Apple jen to nejlepší. Ve svém jádru nechtěl přijít s produktem, který nabízejí všechny ostatní společnosti. Chtěl konkurenci přeskočit, a to vše s tehdejšími technologiemi,“ vysvětluje Farag. „Myslím si, že pro něho bylo držení se koncepce jednotlačítkové myši způsobem, jak přimět UI designéry, aby přišli s něčím dokonale čistým a jednoduchým. Co změnilo jeho názor, bylo to, že uživatelé byli ochotni přijmout kontextuální nabídky a myši s více tlačítky, která vykonávala odlišné akce. I když byl Steve ochoten na toto kývnout, nemohl akceptovat to, aby nová myš vypadala jako všechny ostatní.“

Hlavním inovačním faktorem pro myš pak bylo umístění kapacitních senzorů přímo v těle myši. Tím bylo docíleno efektu s více tlačítky na myši a spokojenosti Steva. Abraham Farag odešel z Applu v roce 2005 a jeho tým v následujících letech vytvořil současný Magic Mouse, na kterém Farag pomáhal pracovat. Ikdyž se to nezdá, myši trpěly i nemocemi jako např. kulička u Mighty Mouse, která se časem zanesla prachem a bylo jej těžké odtranit. To nahradil Magic Mouse s ovládáním multidotykovými gesty, podobně jako u iOS, Magic Trackpadu a Trackpadu u MacBooků.

magic mouse gesta

Zdroj: cultofmac.com