Apple čelí rostoucímu odporu ze strany automobilových výrobců kvůli svému systému CarPlay Ultra, který byl představen minulý měsíc. Zatímco původně se zdálo, že Apple získá podporu širokého spektra značek, nejnovější zpráva Financial Times ukazuje pravý opak – některé z největších automobilek začínají couvat.
Podle FT CarPlay Ultra nebudou podporovat mimo jiné:
- Mercedes-Benz
- Audi
- Volvo
- Polestar
- Renault
To je výrazný posun oproti situaci v roce 2022, kdy Apple uvedl, že CarPlay Ultra bude podporovat 14 světových automobilových značek – včetně všech výše zmíněných.
Proč ta změna?
CarPlay Ultra se liší od běžného CarPlay tím, že přebírá kompletní kontrolu nad digitální přístrojovou deskou. Zobrazuje nejen informace z iPhonu, ale i klíčová data z vozu – jako je rychlost, teplota nebo stav paliva. Apple to popisuje jako „sjednocené a konzistentní rozhraní napříč všemi obrazovkami řidiče“. A právě tady narazil. Automobilky, zejména ty prémiové, mají obavy ze ztráty kontroly nad vlastním softwarovým prostředím a potenciálních ztrát příjmů z vlastních služeb a předplatných.
Kdo zůstává, kdo váhá?
Z původního seznamu partnerů zůstávají loajální:
- Aston Martin – jako jediný už CarPlay Ultra ve svých autech nabízí.
- Hyundai, Kia a Genesis – potvrdili podporu.
- Porsche – plánuje implementaci v budoucnu.
Naopak:
- BMW – potvrdilo, že CarPlay Ultra neimplementuje, ale bude nadále nabízet standardní CarPlay.
- Jaguar Land Rover – zatím jen „vyhodnocuje možnosti“.
- Ford, Nissan, Infiniti – žádné nové informace neposkytly.
Audi k tomu uvedlo, že se chce soustředit na „vlastní digitální službu na míru“, a proto CarPlay Ultra neplánuje, i když klasický CarPlay ve vozech zůstává.
Paradox: běžný CarPlay je velmi oblíbený
Odmítání CarPlay Ultra je překvapivé vzhledem k tomu, jak oblíbený je standardní CarPlay – podle Applu je přítomen v 98 % nových autech v USA a používá se více než 600 milionkrát denně. Apple nicméně na kritiku reaguje s klidem: „Úzce spolupracujeme s automobilkami na spojení toho nejlepšího z iPhonu a auta. A to vyžaduje čas,“ uvedl mluvčí pro FT.